De landelijke kranten hebben hun betaalde papieren oplage opnieuw fors zien krimpen in het derde kwartaal van vorig jaar. Digitaal kan de neergang slechts een beetje compenseren. De Volkskrant is daarop de enige positieve uitzondering.
De gedrukte oplages van de grootste Nederlandse dagbladen zijn in het derde kwartaal van 2014 stevig gedaald vergeleken met een jaar eerder, blijkt uit cijfers die onderzoeksinstituut HOI dinsdag heeft gepubliceerd.
De betaalde gedrukte oplage van De Telegraaf, het AD en de Volkskrant nam met vijf tot zes procent af.
De grootste klappen vielen opnieuw bij NRC Handelsblad en NRC Next. Vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar geleden zakte de papieren oplage van NRC Handelsblad met 10 procent en die van NRC Next met bijna dertig procent.
Het Financieele Dagblad moest een oplagedaling van de papieren krant van 5 procent incasseren.
De Telegraaf blijft nog wel de grootste landelijke krant en zag in het derde kwartaal het gat met nummer twee, het AD, weer iets groter worden.
De landelijke kranten wisten wel enige compensatie te boeken in de vorm van nieuwe digitale abonnementen. Vergelijking is op dit punt lastiger, omdat bij sommige kranten papieren en digitale abonnees overlappen. Maar als je kijkt naar de verstuurde PDF-versies van kranten, dan was de groei bij digitaal in absolute getallen niet groot genoeg om de daling bij de papieren oplages te compenseren.
Zo boekte NRC Handelsblad bij de digitale oplage een plus van 6 duizend stuks tot bijna 31 duizend digitale abonnementen. De daling bij de papieren krant was op jaarbasis bijna 17 duizend stuks, waardoor de totale betaalde oplage kromp.
De Volkskrant, nummer één op digitaal vlak, wist als enige landelijke krant meer digitale abonnees te werven dan dat er bij de gedrukte krant verdwenen. Wel is het zo dat krantenbedrijven stukken minder verdienen aan digitale dan aan papieren abonnementen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl